lauantai 7. joulukuuta 2013

independence day

Onnea itsenäinen Suomi 96v.  




Joka itsenäisyyspäivä olen yrittänyt olla tv:n ääressä fiilistelemässä Tuntematonta sotilasta ja seuraamassa Linnanjuhlia. Monesti niitä on katsottu myös töissä ollessa, mutta tänä vuonna sain nauttia itsenäisyyden juhlistamisesta ihan kotosalla. Ensin vietin hyvän tovin siivoten ja olin melkoisen vihoissani perheelle, joka ei ollut laittanut tikkua ristiin asian eteen edeltävinä päivinä. Otti kovasti päähän heiluttaa imuria itsenäisyyspäivänä. Mutta sitten mietin, että mikäs sen mukavampaa oikeastaan, kuin siivota omaa kotia itsenäisessä maassamme. 

Tänä vuonna Yle oli viisaudessaan siirtänyt Tuntemattoman sotilaan esitysajan myöhäisiltaan alkamaan klo 22.30. Onneksi huomasin, että Iltasanomien netistä klassikon pääsee katsomaan jo klo 12 alkaen. Niinpä siivouksen jälkeen linnottauduin sohvalle kuulokkeet päässä ja nessu-paketti vieressä seuraamaan tuota aikamme yhtä upeimmista teoksista. Nessuja tarvittiin sekä surun että ilon kyynelten vuoksi. Uskomattoman hyväntuulista sakkia siellä on ollut sotimassa, vaikka olot ovat olleet mitä ovat.

"Et sie minnuu tunne? Mie olen Rokan Antti. Maanviljelijä Kannakselt. Nykyään Tikkakosken mannekiini."
"Joka pelkää se menköön, minä en lähde. Minä seison kovennettua."


Puolen välin paikkeilla leffaa painoin pausea ja seurasin epä-Linnanjuhlia. Kättelyt menivät aivan ohitse, vain muutaman ehdin katsoa, mutta show oli kyllä mahtava! Tämän jälkeen katselin Tuntemattoman loppuun ja viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa kuuntelin vielä tämän:


Tästä tulee aina mieleen edesmennyt vaari ja hänen hautajaisensa. Olen ollut 12v. kun vaari haudattiin, enkä muista päivästä juuri muuta kuin tämän kappaleen ja sitä seuranneen tunnelman. Edelleen tämän kuuleminen saa palan kurkkuun. Hieno kappale, kyllä.


Ei kommentteja: